Friday 8 April 2016

Suara teruna gersang



Uzumlu, Turki: Sekumpulan lelaki bujang dan kesunyian di sebuah kampung di sini berarak bagi membantah kaum wanita di kampung itu yang menolak semua lamaran mereka. Kaum wanita di kampung Uzumlu di selatan Turki itu menolak lamaran berkenaan kerana tidak mahu terus tinggal di perkampungan terpencil itu.

Menurut kumpulan lelaki itu, alasan yang diberikan kaum wanita tidak munasabah. Rakaman video di laman sesawang CNNTurk.com menunjukkan mereka berarak di sepanjang kampung sambil memegang sepanduk menggesa wanita menerima kehidupan di desa.

Sementara itu, datuk bandar Mustafa Bashbilan memberitahu laman sesawang Al Arabiya, terdapat 25 lelaki bujang berusia antara 25 hingga 45 di kampung berkenaan. Perkahwinan terakhir di kampung itu ialah sembilan tahun lalu dan sejak itu bilangan penduduk turun mendadak daripada 400 kepada 233 orang.

“Kebanyakan wanita muda memilih berpindah ke bandar besar seperti Istanbul, Ankara dan Antalya.“Bagaimanapun, lelaki lebih memilih tinggal di kampung untuk berbakti kepada tanah ladang milik keluarga mereka sejak berabad lamanya.“Pekan ini tidak miskin, tetapi rasa tidak gembira kaum lelaki menjadi satu masalah sosial di sana,” katanya.

Dalam tunjuk perasaan itu, kumpulan lelaki berkenaan turut memegang sepanduk meminta Presiden Recep Tayyip Erdogan membantu mereka. Mereka turut membawa sepanduk yang mengandungi janji untuk memberi bakal isteri masing-masing lima anak.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/128752#sthash.U9Q0tGrF.dpuf

No comments: