Monday 11 April 2016

Manusia naga

             
             
Seorang pondan mendakwa menjadi orang pertama dan satu-satunya menjalani pembedahan kosmetik membuang kedua telinganya sebagai sebahagian `perjalanan’ menjadi naga. Dilahirkan sebagai Richard Hernandez di Maricopa County, Arizona, dia menjalani banyak pembedahan menyakitkan sejak beberapa tahun lalu termasuk pengubahsuaian hidung, mencabut gigi dan mewarnakan mata. Lebih ekstrim, pondan berusia 52 tahun itu juga mempunyai lidah bercabang dan muka dipenuhi tatu sebagai sebahagian transformasi kepada haiwan mistik itu. Dia juga menukar namanya kepada Eva Tiamat Baphomet Medusa atau singkatannya Tiamat, nama karakter naga dalam satu permainan Internet.
           
Selama beberapa tahun Tiamat menjalani pelbagai peringkat transformasi sebelum akhirnya memilih untuk menjadi naga. Tiamat mempunyai tanduk yang diimplan pada dahinya serta tatu pada muka dan dada yang menyerupai sisik haiwan mistik itu. Malah, mata putihnya juga ditukar kepada hijau yang apa dipanggilnya sebagai mata hijau maut Medusa makhluk mitos Greece.

Dia kini lebih suka dikenali sebagai Wanita Naga dan menggambarkan dirinya sebagai haiwan mitos itu. Di laman sosialnya, Tiamat menjelaskan dia adalah Wanita Naga yang berubah dari lelaki kepada wanita.“Saya dalam proses perlahan-lahan menjadi manusia naga, menjadi reptilia dengan mengubah kulit dan penampilan malah meninggalkan keseluruhan kehidupan manusia saya,” katanya.

Tambahnya lagi, dia mahu mendekati dan menyelami kesedaran diri semula jadi sebagai haiwan mitos itu. Tiamat mempunyai ramai pengikut di Facebook, mengadakan temu bual di YouTube kepada kedai yang pakar dalam pengubahsuaian badan dan sering menyiarkan kata-kata inspirasi.

Pada gambar terkini dirinya, dia menulis: “Saya tidak peduli apa orang kata tentang saya atau pandangan saya dan jika perlu saya akan melawan dan berdiri berseorangan menentang dunia. Tetapi saya tidak akan berkompromi mengenai integriti saya.“Saya adalah saya. Saya adalah ciptaan istimewa saya sendiri,” jelasnya. - Agensi

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/129051#sthash.GeZdaB2p.dpuf

No comments: