Monday 18 April 2016

Janin wanita dikesan membesar di hati




Langzhong (China): Seorang wanita berusia 30 tahun di bandar ini gembira selepas di maklumkan bahawa dia kini hamil dua bulan. Bagaimanapun, apabila menjalani pemeriksaan, wanita berkenaan yang dikenali sebagai Yang terkejut apabila doktor gagal mengesan janin dalam rahimnya.

Yang kemudian dihantar ke Hospital Perubatan Tradisional China Langzhong dan pemeriksaan lanjut menemui sesuatu yang lebih menakutkan. Doktor berkata, janin itu dikesan berada di luar rahim dan apa yang mengejutkan ia membesar di bahagian hati wanita itu.

Seorang doktor pakar, Yang Xiongye berkata, keadaan itu sangat bahaya kerana hati wanita itu boleh pecah sekiranya janin berkenaan dibiarkan membesar. Katanya, situasi berkenaan sangat jarang ditemui dan hanya 22 kes dilaporkan di seluruh dunia dalam tempoh 60 tahun. Menurut media tempatan, pihak hospital terpaksa menangguhkan semua pembedahan bagi memberi tumpuan kepada kes wanita itu.

Seramai 10 doktor dan jururawat terbabit dalam pembedahan kecemasan berkenaan untuk mengeluarkan janin dari hati wanita itu. Selepas pembedahan selama empat jam, pasukan perubatan itu berjaya mengeluarkan janin berkenaan sekali gus menyelamatkan nyawa Yang. Yang kini dilaporkan semakin pulih dan dibenarkan keluar dari hospital tidak lama lagi.

“Saya mengucapkan terima kasih kepada doktor kerana berjaya mengesan keadaan saya lebih awal dan menyelamatkan nyawa saya,” katanya. - Agensi

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/131334#sthash.CQD03B6e.dpuf

No comments: