Thursday 21 January 2016

Amah gergaji mayat suami isteri


Paris: Seorang amah warga China mendakwa bertindak mempertahan diri ketika membunuh dan mengerat mayat majikannya di Perancis pada 2012.
Hui Zhang, 34, didakwa diserang dua majikannya itu selepas bayi dalam jagaannya mati ketika tidur. Dia mendakwa, pasangan itu menyerangnya dan teman lelaki Te Lu, 34, menggunakan pisau pemotong apabila dia memaklumkan mereka mengenai kematian anak itu.

“Memang saya membunuh mereka dan saya akan menyesal sampai mati,” kata Hui.
Peguam belanya Alexis Guedj menekankan Hui sekadar mempertahan diri. Te bagaimanapun menafikan tuduhan terhadapnya selepas mendakwa pengsan ketika pergaduhan berlaku.
“Saya tidak bersalah. Ini memang satu mimpi ngeri,” katanya.
Bagaimanapun, pendakwa Chloe Arnaux mendesak hukuman berat atas alasan kedua-dua tertuduh membawa senjata tajam ketika menemui mangsa.
Selepas membunuh majikannya itu, Hui dilaporkan mengheret dua mayat berkenaan ke dalam bilik air sebelum memotongnya menggunakan gergaji elektrik dan menghidupkan mesin basuh untuk menghalang bunyi bising.
Te dilaporkan terjaga daripada pengsan dan sempat membantu memasukkan anggota badan yang dikerat ke dalam beg sampah.
Pasangan itu kemudian melarikan diri ke China, tetapi kembali ke Perancis selepas dipercayai takutkan hukuman mati dikenakan di negara asal.
Selepas anggota badan mangsa ditemui orang ramai pada Jun 2012 di kawasan hutan di Vincennes, Hui dan Te menyerah diri kepada polis dan membantu mencari anggota badan yang masih hilang. Bagaimanapun, mayat bayi itu yang juga dibuang di dalam timbunan sampah tidak ditemui.

- AFP/Metro

No comments: