Friday 17 May 2013

Cadangan menteri Hong Kong elak wanita dirogol dikecam

HONG KONG- Menteri Keselamatan Hong Kong menerima kecaman hebat semalam selepas mengeluarkan kenyataan bahawa wanita perlu "tidak minum terlalu banyak" sekiranya mahu mengelakkan mereka daripada dirogol.

Setiausaha Keselamatan, Lai Tung-kwok pada ketika itu sedang membentangkan kadar jenayah di bandar berkenaan bagi tempoh suku pertama 2013 yang menyaksikan jenayah rogol meningkat sehingga 60 peratus.

"Kebanyakan kes ini (rogol) berlaku di kalangan mereka yang kenal antara satu sama lain. Malah mereka juga kawan mahupun kawan rapat ataupun mereka yang baru kenal dalam tempoh beberapa jam.

"Kebanyakan kes rogol berlaku selepas wanita minum banyak alkohol terutamanya wanita muda. Justeru saya menyeru mereka tidak minum terlalu banyak,’’ katanya.

Namun, pelayar laman sosial terutamanya di Facebook dan Twitter membidas kenyataan Lai.

"Setiausaha Keselamatan Hong Kong menasihatkan wanita muda supaya tidak minum terlalu banyak selepas peningkatan kes rogol. Sepatutnya mereka beritahu lelaki supaya tidak merogol?’’ kata seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama Miss O’Kistic. - AFP

-Utusan Melayu

No comments: