Thursday 26 April 2018

Merangkak setiap hari jaga kerbau



Beijing: Seorang lelaki kurang upaya di barat daya China yang membela lembu dan kerbau sebagai punca pendapatan, meraih pujian dan dijadikan sebagai contoh oleh kerajaan serta penduduk di kampungnya.
Wang Zhaoquan, 47, dari daerah Yinjiang Miao di Guizhou, bergerak menggunakan tangan dan kaki kiri dalam keadaan merangkak kerana kaki kanannya tidak berfungsi akibat polio ketika berusia enam tahun.
South China Morning Post yang memetik portal berita One Day, One News, melaporkan Wang mula menternak lembu sejak tujuh tahun lalu, bermula dengan empat kerbau sebelum berkembang hasil bantuan pinjaman faedah rendah daripada kerajaan.
Setiap pagi Wang merangkak merentasi sungai dan memanjat gunung berbekalkan kayu melengkung dan pad getah yang direka bagi melindungi tangan serta mempercepatkan pergerakan untuk memberi makan ternakannya.
Meskipun kurang upaya, Wang menegaskan dia tidak boleh terlalu bergantung kepada kerajaan dan perlu bekerja untuk menyara diri.
“Memang banyak keistimewaan untuk orang kurang upaya tetapi kita tidak boleh hanya menunggu bantuan.
“Kita perlu bekerja keras untuk memperoleh wang,” katanya.
Dia layak menerima program bantuan kemiskinan kerajaan yang membolehkannya menerima 310 yuan (RM164) setiap bulan.
Bagaimanapun, dia meminta adiknya menulis surat kepada pihak berkuasa kampung supaya membatalkan bantuan itu kerana pendapatannya melebihi kadar kemiskinan.
Dia juga merancang menubuhkan koperasi penternakan lembu bagi membantu penduduk kampungnya meraih pendapatan tinggi.
Tahun lalu, Wang dilaporkan memperoleh 20,000 yuan (RM12,400) hasil jualan ternakan,

-Metro

No comments: