Thursday 26 October 2017

Tiada tangan mulut pun boleh

KECACATAN tanpa kaki dan tangan tidak menghalang seorang budak lelaki berusia 12 tahun di Texas mahir dan seni membuat model mini papan selaju menggunakan mulutnya.
Memphis Lafferty dari Flower Mound, Texas, diserang meningitis ketika berusia enam bulan dan dikejarkan ke hospital dengan doktor menjangka dia mempunyai masa 12 bulan untuk hidup.
Namun, dia terselamat namun kedua-dua kaki dan kedua-dua tangannya sudah mula menjadi hitam dan bengkak menyebabkan terpaksa dipotong.
Ibunya, Chris Lafferty, 46, berkata sejak 10 tahu lalu, Memphis mempamerkan kemampuan luar biasa walaupun cacat termasuk berenang, meluncur salji, jiu jitsu dan semestinya membina model mini papan selaju.“Ramai kagum dengan kebolehan saya membuat model itu tanpa tangan. Saya menggunakan mulut dan baki lengan yang masih ada.
“Saya mahu mereka tahu saya juga seperti orang lain. Saya akan mencuba,” kata Memphis.
Menurut bapanya, Chris, membuat model mini itu sebenarnya sukar kerana ia hanya sebesar jari.
“Saya sendiri tak boleh membuatnya,” katanya.
Menurutnya, Memphis suka papan selaju dan satu hari meminta kebenaran untuk membina model mini papan itu.
“Saya kata tak boleh kerana saya tak dapat membantunya nanti namun dia berkeras lalu saya belikan peralatan yang diperlukan.
“Dia gunakan mulut untuk mencantum komponen, guna mulut untuk memegang pemutar skru kecil.
“Saya amat terperanjat dan bangga,” kata Chris.
Memphis yang bergerak menggunakan kerusi roda berkata, dia tidak sedih menjadi cacat begitu kerana mampu memberi inspirasi kepada orang lain. 

- Daily Mail/Metro

No comments: