Thursday 12 May 2016

Menteri tarik seluar dalam wartawan

Paris: Menteri Kewangan Perancis Michel Sapin mengaku bertindak kurang sopan terhadap seorang wartawan selepas dakwaan tersebar bahawa dia menarik getah seluar dalam wanita itu.
Pengakuan kelmarin yang dibuat beberapa jam selepas pada mula menafikan kejadian itu, susulan skandal sehari sebelumnya, apabila lapan wanita menuduh timbalan speaker Parlimen, Denis Baupin, melakukan gangguan seksual.

Sapin dalam satu kenyataan berkata: “Ketika lawatan pada Januari 2015 ke Davos, saya menegur seorang wartawan wanita mengenai pakaiannya sambil meletakkan tangan pada belakangnya.
“Saya tidak berniat bertindak agresif, tetapi terkejut apabila dia menunjukkan kata-kata dan perbuatan saya itu tidak wajar. Disebabkan itu saya memohon maaf.”
Hanya beberapa jam sebelumnya dia mendakwa semua itu sebagai fitnah.
Kejadian itu pertama kali timbul bulan lalu apabila dua wartawan menerbitkan buku bertajuk ‘Elysee Off’ menceritakan, antara lain, bagaimana rakan mereka membongkok untuk mengambil pen yang jatuh menyebabkan Sapin kononnya berkata “Eh, apa yang kamu tunjukkan ini?”
Dia kemudian didakwa menarik getah seluar dalam wanita itu yang secara tidak sengaja terdedah ketika membongkok. - AFP /Metro

No comments: