Friday 30 January 2015

Kemboja arah henti iklan pulih dara

Phnom Penh: Kerajaan Kemboja mengarahkan sebuah hospital menghentikan iklan mengenai prosedur pemulihan dara kerana ia bertentangan dengan norma masyarakat di negara itu. Beberapa klinik di Kemboja dilaporkan menawarkan perkhidmatan itu - dikenali sebagai hymenoplasty menurut istilah saintifiknya - secara senyap-senyap.

Perkhidmatan itu biasanya mendapat sambutan dalam kalangan penduduk sesebuah negara yang masih mengukur nilai wanita dari segi keperawanannya. Namun di Hospital Antarabangsa Victoria, pengurusan pusat perubatan itu menguar-uarkan perkhidmatan berkenaan tanpa segan silu.

Sehubungan itu, melalui surat bertarikh 23 Januari, Menteri Penerangan Kemboja, Khieu Kanharith mengarahkan hospital berkenaan untuk menurunkan iklan itu.“Hospital anda mengiklankan perkhidmatan pembedahan dara dan mengubah alat sulit wanita di radio, televisyen dan akhbar dengan ulasan keterlaluan. Ia memberi kesan berpanjangan terhadap moral dan tradisi masyarakat Kemboja,” katanya.

Dalam surat berasingan, Kanharith juga mengarahkan semua media di negara itu untuk menghentikan penyiaran iklan berkenaan.

See more at: http://www.hmetro.com.my/node/27285#sthash.yRPmZ3CE.dpuf

No comments: