Tuesday 16 April 2013

Najib Tolak Orang Lama – Kita?

Ana secara kebetulan tertengok TV3 malam tadi. Tak sengaja. Sewaktu makan malam bersama keluarga di AU5D. Makan soto.

Tiba-tiba terkeluar muka Rais Yatim. Najib berani buang Rais. Orang lama. Ana kalau Najib berani buang Tengku Razaleigh, ana lagi hormat. Rais Yatim ni kira macam The Last Mohican lah. Dah berapa zaman, muka dia ada lagi. Sejak zaman Semangat 46. Kerja lain tak ada, asyik bawa kamera ke mana-mana.

Ana nak kita sama-sama tengok bagaimana musuh kita membuat susunan pencalonan. Yang lama, mempunyai skandal dan sebagainya digugurkan dengan serta merta. Pada ana, kita pun kena sama-sama amal benda yang sama.

Ini tidak, ana tahu sangat ada bakal YB yang memang tak pernah jaga rakyat, tak pernah jaga kita orang Pas pun, diberikan peluang bertanding lagi. Ini semua merosakkan peluang kita. Di Kelantan, benda ini menjadi-jadi. Nama sudah tiada, pergi rumah Tok Guru, menangis-nangis. Lepas tu dapat bertanding semula. Sebab apa? Bukan sebab rakyat sayang. Tapi sebab Tok Guru kasihan dan simpati.
Sampai bila kita nak jadi macam ini. Bila diberikan amanah, kita lupa dan tak buat kerja. Bila tak dapat, merayu macam-macam. Sudahnya kita dapat bertanding lagi.

Allah s.w.t berfirman:“Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya.” (Al Mukminuun : 8).

Allah s.w.t berfirman:“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui. (Al Anfaal : 27)

Allah s.w.t berfirman:“Sesungguhnya kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesunguhnya tabiat kebaikan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan (Al Ahzab : 72)

Ana harap semua bakal YB kita faham bab amanah ini. Jangan suka sangat nak jadi YB. Tapi pula amanah dan tanggungjawab.


Keluhan ini dipetik dari blog : PAS Untuk Kesejahteraan Ummah    

No comments: