Tuesday 27 November 2012

Aktivis Pro Murtad Ada Kedudukan Di Selangor ?

AIDCNews – 26/11/12 – Sejak kerajaan Pakatan Rakyat (PR) berjaya mengambil alih pemerintahan Selangor, beberapa aktivis pro murtad diberi kedudukan dalam kerajaan tersebut.

Pada November 2009, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim telah melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Selangor yang berkuatkuasa hingga ke hari ini.
Sivarasa Rasiah, salah seorang peguambela kes liwat II Anwar pula dilantik sebagai Ahli Lembaga Kumpulan Perangsang Selangor (KPS) pada 16 Jun 2010.

Biodata yang dipetik dari perangsangselangor.com menyebut Sivarasa adalah rakan kongsi utama firma guaman Daim & Gamany yang kemudiannya didedahkan oleh Raja Petra Kamaruddin (RPK) sebagai firma guaman yang banyak mendapat kontrak daripada kerajaan tempatan Selangor.
Menurut RPK, jawatan Sivarasa di KPS menikmati faedah yang dianggarkan puluhan ribu sebulan, selain elaun-elaun tambahan lain.

Untuk mengukuhkan lagi hujahnya, RPK melampirkan bukti-bukti dokumen yang menunjukkan tuntutan bernilai RM102,800 (2009) dan RM83,900 (2010) dari firma guaman Sivarasa (Daim & Gamany) kepada Majlis Bandaran Petaling Jaya (MBSJ).

Status agama Sivarasa turut diragui apabila beliau berkahwin dengan Ann James, wanita Kristian yang memperjuangkan kebebasan beragama terhadap Lina Joy, M Moorthy, S Shamala dan R Subashini.
Selain pernah didedahkan Sivarasa adalah pengasas SUARAM dan pemilik saham Malaysiakini, blog mahaguru58 turut menyebut bekas Naib Presiden PKR itu adalah antara 4 dalang yang berusaha menubuhkan Inter Faith Council (IFC).

Empat dalang yang disebut itu adalah Sivarasa Rasiah, Tian Chua, Ronnie Liu dan Elizabeth Wong.
Seorang lagi dalang IFC adalah Malik Imtiaz Sarwar yang dilantik oleh kerajaan Selangor untuk mewakili kerajaan negeri bagi kes inkues kematian Teoh Beng Hock.

Menurut The Unspinners, kerajaan negeri Selangor telah membayar kepada Malik Imtiaz sebanyak lebih RM 250 ribu, satu jumlah bayaran yang tidak masuk akal untuk dibayar kepada peguam pemerhati Teoh.

Bukan setakat untuk kes Teoh, bahkan Malik Imtiaz sering dipilih untuk kes-kes lain yang mempunyai kepentingan bagi kerajaan Selangor, termasuk kes tuntutan pampasan daripada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).


Menurut laporan Aliran Monthly Vol 25, 2005, Malik Imtiaz adalah Pengerak utama Kumpulan Artikel 11 dan Pengerusi Jawatankuasa Pemandu IFC.

Sebelum ini, Malik Imtiaz pernah menjadi peguam pemerhati kes murtad Lina Joy, peguam kes murtad kepada Subashini Rajasingam, peguam Abdul Kahar Ahmad (ajaran sesat), pengikut Ayah Pin (ajaran sesat) dan peguam Zaid Ibrahim yang mencabar undang-undang hudud Kerajaan Kelantan.

Pada Februari 2005, Malik Imtiaz dengan kerjasama Majlis Peguam dan Malaysian Interfaith Network (MIN) dengan tajaan yayasan Kristian, Konrad Adeneur Foundation (KAF) telah menganjurkan persidangan di Hotel Equatorial, Bangi, untuk menyediakan satu draf 14 ‘tuntutan’ IFC.-sumber AIDC

No comments: