Thursday 25 October 2012

TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY

KENAPA AKU SOKONG TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY DALAM PENGAMBILALIHAN "GARDENIA DAN PROTON".



Salam Pembaca,

Pernah aku terbaca dalam satu artikel yang mengutuk hamba Allah ini dan ayatnya lebih kurang bunyinya begini...
  
"Dia ni kalau boleh semua projek nak dibalunnya (bolot) jika ada, diatas bumi, diatas langit dan didalam laut. Cuma yang tak ada projek dalam tanah (lubang kubur) kalau ada pun, balun".
 
 Begitulah kata-kata dari sesetengah ahli-ahli politik, perniagaan yang busuk hati terhadap beliau iaitu TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY

Dalam hati kecilku mungkin jika atau apabila Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary mengambilalih beberapa mega projek, syarikat multinasional dan yang terkini adalah "Proton dan Gardenia". Mungkin ada pihak yang rugi tak dapat rembat dan balun duit, saham-saham dan kepentingan diri sendiri dalam syarikat kerana pengambilalihan itu. Maka Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dikutuk oleh mereka-mereka yang mempunyai hati yang busuk, tamak dan dengki dengan kejayaan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukary.

Pertama aku suka Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary kerana nama akhirnya sama dengan namaku "Al-Bukhary". Yang kedua beliau banyak membuat amal jariah yang tak dapat disenarai dalam blog ini jika nak dikumpulkan.

Diantara yang kita nampak dengan mata kasar adalah sebuah masjid di Alor Setar, Masjid Al-Bukhary. Beribu jemaah-jemaah dapat bersolat dan mengikuti kuliah-kuliah agama.

Nie Masjid Al-Bukhary, Alor Setar
BERSAMA ULAMA DI MASJID AL-BUKHARY
Ketiga. Mungkin kita dah lupa atau buat-buat lupa suatu ketika dahulu iaitu "Tuisyen Al-Bukhary" (Tuisyen lebihkurang selama 5 tahun) kepada 52 buah sekolah yang terpilih termasuklah Sekolah Menengah Hutan Melintang, bekas sekolah isteriku mengajar. Duit tuisyen itu dari wang zakat perniagaan syarikat-syarikat beliau.

Hanya pelajar-pelajar Melayu Islam sahaja yang boleh mengikuti tuisyen ini. Kertas photostat untuk pengajaran tuisyen Al-Bukhary pun mesti dihantar ke kedai photostat orang Islam juga. Tuisyen khas ini untuk pelajar-pelajar Melayu yang lemah dalam subjek sain, fizik, matematik dll. Beribu-ribu murid-murid sekolah Menengah telah mendapat manfaat dari Tuisyen Al-Bukhary ini, tak terkira banyaknya.

Lagi satu amal jariah beliau yang aku tahu iaitu bantuan ke Aceh menolong saudara seagama yang ditimpa musibah Tsunami. Yang itu tak terkira banyaknya yang telah dibantu oleh beliau selepas Tsunami.

Di Malaysia bumi bertuah ini banyak "miliionaire" tetapi hanya segelintir sahaja yang membantu orang-orang Melayu tetapi kebanyakkan suka membantu kroni-krono dan sedara terdekat mereka sahaja. Orang lain apa peduli! Tak percaya! pergilah tengok Banglo-banglo mewah kat "Country Height", Tropicana resort dan lain-lain resort. Tengoklah dengan mata kepala anda sendiri mahligai-mahligai ini yang paling murah pun RM3 juta. Ada yang sampai RM15 juta. Siapa punya?
Adakah "Millionaire-millionaire" ini pernah menolong orang-orang Melayu berbanding Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary? Boleh dibilang dengan jari! itu pun kalau nak bagi derma mesti ada liputan TV dan media. Pakai cek-cek gergasi.

Oleh yang demikian, eloklah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary mengambilalih beberapa projek dan syarikat Multinasional di negara ini supaya tak terlepas ke tangan orang lain terutama sekali bangsa asing. Seperti yang terjadi kepada beberapa "listed Company" yang telah diambilalih oleh negara jiran disebelah selatan. Teka siapa laknat yang punya kerja??

Nak diharap kepada orang politik dan menteri-menteri dikalangan orang Melayu sekarang, memang tak boleh diharap langsung. Merompak wang rakyat adalah. Jika dibiarkan kepada lahanat-lahanat ini, suatu hari nanti habis digadai negara ini kepada bangsa asing. Mereka dan keluarga hidup mewah diluar negeri, rakyat yang derita dan satu hari nanti anak cucu kita akan menjadi pelarian di negara sendiri.

SEMUGA ALLAH SWT MEMANJANGKAN USIA TAN SRI SYED MOKHTAR AL-BUKHARY MENERUSKAN NIAT JIHADNYA DALAM MEMBELA NASIB ORANG-ORANG MELAYU ISLAM SUPAYA TIDAK MEREMPAT DI NEGARA SENDIRI AKIBAT KETAMAKAN, KEGELOJOHAN, KEBOROSAN MENTERI-MENTERI MELAYU YANG ADA KINI.
 
 
 
sumber: Resipirahsiaku.com

No comments: