Thursday 6 September 2012


‘Elak KL jadi Palestin’     
06/09/2012 - 09:00:08 AM Oleh Khairul Azran Hussin 

Shah Alam: Tokoh pergerakan Islam terkenal Palestin, Sheikh Raed Salah meminta umat Islam di Malaysia menghargai erti kemerdekaan yang dinikmati ketika ini.

Mengambil contoh perpecahan di Palestin berikutan kegagalan mencapai perpaduan antara Fatah dan Hamas, pemimpin utama Gerakan Islam Wilayah Palestin itu berkata, semua umat Islam perlu bersatu tanpa mengira fahaman dan ideologi jika mahu Islam dihormati. 
 

Beliau berkata, penduduk Malaysia perlu bersyukur dengan keamanan yang ada, apatah lagi rakyatnya tidak berdepan dengan kemiskinan, kemunduran dan tekanan politik daripada pemerintah.

Harapan dunia Islam

“Apabila saya datang ke Malaysia, saya berasakan satu perasaan tenang dan harapan untuk dunia Islam. Ini satu contoh kejayaan dan diharap kejayaan ini dapat dibawa ke negara Islam yang lain.

“Sebab itu, umat Islam di Malaysia perlu menghargainya dan sebagai orang Palestin, kita tahu betapa susah dan mahalnya harga menuntut kemerdekaan,” katanya berucap pada Majlis Aman Palestin di sini, semalam.

Sheikh Raed berkata, akibat keganasan dan penindasan berterusan Israel yang merancang membina kuil Yahudi di kawasan Masjid al-Aqsa, umat Islam Palestin kini hanya menguasai kurang daripada tiga peratus tanah di bumi mereka sendiri.
Kesan kekejaman Yahudi

“Masjid al-Aqsa kini menanti detik untuk roboh kerana mengalami banyak rekahan dan retakan berpunca daripada kegiatan Pihak Berkuasa Antikuiti Israel menggali kawasan bawah tanahnya atas alasan mencari bukti peninggalan warisan Yahudi,” katanya.

Israel juga merancang membina kuil Yahudi di kawasan Masjid al-Aqsa yang menjadi Tanah Suci ketiga umat Islam selepas Makkah dan Madinah.
Sumber: Berita Harian

No comments: