ayat-ayat Kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali
kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya
mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (QS.
An-Nisa: 56)
Bagi sebahagian besar umat Islam, ayat di atas terdengar
seperti ayat-ayat serupa dalam Al-Quran yang menjelaskan pedihnya siksa neraka
bagi orang-orang yang tidak beriman. Namun tidak demikian bagi Tagatat Tejasen,
seorang saintis Thailand di bidang anatomi. Baginya, ayat itu adalah sebuah
keajaiban.
Persidangan Perubatan Saudi ke-6 di Jeddah yang diikuti
Tejasen pada Mac 1981 menjadi awal detik pertemuannya dengan keajaiban itu.
Dalam persidangan yang berlangsung selama lima hari itu, sejumlah ilmuan Muslim
mendedahkan kepada Tejasen beberapa ayat Al-Quran yang berkaitan dengan
anatomi.
Tejasen yang beragama Buddha kemudian mengatakan bahawa agamanya
juga mempunyai bukti-bukti sama yang secara tepat menjelaskan tahap-tahap
perkembangan embrio. Para ilmuan Islam yang ada ketika itu tertarik
mempelajarinya dan meminta profesor yang berasal dari Thailand itu untuk
menunjukkan ayat-ayat tersebut kepada mereka.
Setahun kemudian, pada
bulan Mei 1982, Tejasen menghadiri persidangan perubatan yang sama di Dammam,
Arab Saudi.
Apabila ditanya tentang ayat-ayat anatomi yang pernah
dijanjikannya, Tejasen meminta maaf dan mengatakan bahawa ia telah menyampaikan
kenyataan tersebut sebelum mempelajarinya. Ia telah memeriksa kitabnya, dan
mendapati bahawa tidak ada rujukan di dalamnya yang dapat dijadikan bahan
kajian.
Ia kemudian menerima cadangan para ilmuan Muslim untuk membaca
sebuah makalah penelitian karya Keith Moore, seorang profesor bidang anatomi
yang berasal dari Kanada.
Makalah itu berbicara tentang keserasian antara
embriologi moden dengan apa yang disebutkan dalam Al-Quran.
Tejasen
tercengang saat membacanya. Sebagai saintis di bidang anatomi, ia menguasai
dermatologi (ilmu tentang kulit).
Dalam tinjauan anatomi, lapisan kulit
manusia terdiri daripada tiga lapisan yakni Epidermis, Dermis, dan Sub Cutis.
Pada lapisan yang terakhirlah, Sub Cutis, terdapat hujung-hujung pembuluh darah
dan saraf.
Penemuan moden di bidang anatomi telah mendedahkan bahawa luka
bakar yang terlalu dalam akan mematikan saraf-saraf yang menetapkan
sensasi.
Saat terjadi Combustio grade III (luka bakar yang telah menembus
Sub Cutis), seseorang tidak akan merasakan sakit. Hal itu disebabkan tidak
berfungsi hujung-hujung serabut saraf afferent dan efferent pengatur sensasi
yang rosak oleh luka bakar tersebut.
Makalah itu tidak saja menunjukkan
kejayaan teknologi perubatan dan perkembangan ilmu anatomi, namun juga
membuktikan kebenaran Al-Quran.
Ayat 56 surah An-Nisa ‘mengatakan bahawa
Allah akan memasukkan orang-orang kafir ke dalam neraka, dan menukar kulit
mereka dengan kulit yang baru setiap kali kulit itu hangus terbakar, agar mereka
merasakan pedihnya azab Allah.
Jantung Tejasen berdebar. “Bagaimana
mungkin Al-Quran yang diturunkan 14 abad yang lalu telah mengetahui fakta
perubatan ini?”
Sebelum berjaya mengatasi kejutan tersebut, Tejasen
dilempari soalan oleh para ilmuan Muslim yang mendampinginya, “Mungkinkah ayat
Al-Quran ini berpunca dari manusia?”
Ketua Jurusan Anatomi Universiti
Chiang Mai Thailand itu sentak menjawab, “Tidak, kitab itu tidak mungkin berasal
dari manusia. Ia kemudian termangu dan meneruskan respondnya, “Lalu dari mana
kiranya Muhammad menerimanya?”
Mereka memberitahu Tejasen bahawa Tuhan
itu adalah Allah, yang membuat Tejasen semakin ingin tahu. “Lalu, siapakah Allah
itu?” soalnya.
Dari para ilmuan Muslim tersebut, Tejasen mendapatkan
keterangan tentang Allah, Sang Pencipta yang dari-Nya berpunca segala kebenaran
dan kesempurnaan. Dan Tejasen tak membantah semua jawapan yang diterimanya. Ia
menerimanya.
Profesor yang pernah menjadi dekan Fakulti Perubatan
Universiti Chiang Mai lalu itu kembali semula ke negaranya, tempat ia
menyampaikan sejumlah kuliah tentang pengetahuan dan penemuan barunya
itu.
Maklumat yang dikutip oleh laman special.worlofislam.info
menyebutkan bahawa kuliah-kuliah profesor yang masih beragama Buddha itu, di
luar dugaan, telah mengislamkan lima mahasiswanya.
Hingga akhirnya, pada
Persidangan Perubatan Saudi ke-8 yang diadakan di Riyadh, Tejasen kembali hadir
dan mengikuti siri pidato tentang bukti-bukti Quran yang berkaitan dengan ilmu
perubatan.
Dalam persidangan yang berlangsung selama lima hari itu,
Tejasen banyak membincangkan dalil-dalil tersebut bersama para sarjana Islam dan
bukan Islam.
Di akhir persidangan, 3 November 1983, Tejasen maju dan
berdiri di podium. Di hadapan semua peserta persidangan, ia menceritakan detik
awal minatnya pada Al-Quran, juga kekagumannya pada makalah Keith Moore yang
membuatnya meyakini kebenaran Islam.
“Segala yang terakam dalam Al-Quran
1400 tahun yang lalu pastilah kebenaran, yang boleh dibuktikan oleh sains. Nabi
Muhammad yang tidak boleh membaca dan menulis pastilah menerimanya sebagai
cahaya yang diwahyukan oleh Yang Maha Pencipta, “katanya.
Tejasen lalu menutup
pidatonya dengan mengucap dua kalimah syahadat
Sumber : disini
No comments:
Post a Comment