Memahami pengertian konsep Maqasid Al Syariah
Oleh ZAINAL RASHID AHMAD
ZAINAL RASHID AHMAD
ialah Pengurus Besar Penerbitan Kandungan TV Al Hijrah
ZAINAL RASHID AHMAD
ialah Pengurus Besar Penerbitan Kandungan TV Al Hijrah
KENYATAAN Ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram, Sheikh
Dr. Sulaiman Saloomi dalam sidang akhbar selepas menyampaikan syarahan Bicara
Tokoh di Kuala Terengganu baru-baru ini, membuka minda kita untuk melihat
dengan lebih luas akan aspek pembangunan negara ummah dalam konteks Islam yang
lebih luas.
Apatah lagi, dalam kenyataannya itu, Dr. Sulaiman
yang Profesor Jurusan Akidah, Mahzab dan Firaq, Universiti Ummul Qira, Mekah
itu turut memberi amaran akan bahaya anasir yang memecah belah perpaduan ummah,
serta ancaman rusuhan jalanan dalam usaha menjatuhkan pemimpin Islam.
Kehadiran Dr. Sulaiman melengkapkan lagi perbincangan
yang menyentuh mengenai Maqasid Al Syariah yang disebut Perdana Menteri, Datuk
Seri Najib Tun Razak ketika berucap pada Majlis Malam Jasamu Dikenang,
Allahyarham Ustaz Nik Mohamed Mohyideen Wan Musa di Kolej Islam Sultan Ahmad
Shah, Klang baru-baru ini.
Kata Perdana Menteri, perjuangan Kerajaan
Persekutuan sekarang adalah berteraskan kepada tuntutan Islam berdasarkan
konsep Maqasid Al Syariah.
Maqasid Al Syariah yang khusus menyentuh mengenai
perbincangan keutamaan dalam bersyariah ini, memberikan petunjuk yang jelas
berhubung kaedah berfikir dan bertindak umat Islam terutama dalam kes-kes
berkaitan dengan kemaslahatan umat; yakni, yang menyentuh secara langsung dalam
soal kebajikan, kebaikan, manfaat dan faedah umat Islam.
Sehari sebelum itu, program Bicara TV Al Hijrah
turut membincangkan isu Maqasid Al Syariah dalam konteks Islam dalam
pembangunan negara serta keupayaannya untuk dicontohi oleh masyarakat
antarabangsa.
Menurut Profesor Madya Dr. Asyraf Wajdi Dusuki,
Ketua Penyelidik, Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan
Islam (ISRA), mencerakinkan apa yang dimaksudkan Maqasid Syariah, dengan bahasa
mudahnya adalah mengambil kebaikan dan meninggalkan kemudaratan.
"Asas utama Islam adalah keadilan dan ihsan.
Allah menyeru kita untuk berbuat keadilan dan bersikap ihsan. Antara ulama
terawal yang membincangkan Maqasid Syariah, Imam Al-Ghazali dalam kitabnya
'Al-Mustashfa'," katanya.
Imam Ghazali, jelas Dr. Asyraf, membincangkan lima
perkara pokok yang perlu dipelihara dalam maksud syariah itu sendiri; yakni,
agama, diri, akal, keturunan dan harta.
Hujah ini diperkuatkan dengan kenyataan Dr Ahmad
Al-Raisunni, yang menyeru kepada perspektif lebih besar, dengan merujuk kepada
prinsip asas Islam yang menekankan kepada manifestasi keadilan dan kebajikan.
Walaupun Maqasid Al Syariah diangkat dari pemikiran
Islam, apakah kandungannya relevan untuk sebuah negara bangsa pelbagai etnik
seperti Malaysia?
Isu ini diperjelas Datuk Fuad Hassan , Ketua
Pengarah, Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Kementerian Penerangan Komunikasi dan
Kebudayaan, dengan menyentuh mengenai Perlembagaan Fasal 3 (1).
"Fasa ini ada menyebut bahawa Islam adalah
Agama Rasmi Persekutuan. Semasa memorandum dihantar untuk perbincangan
kemerdekaan dahulu, apakah muslihat tidak meletakkan Malaysia sebagai negara
Islam ketika itu?"
Menurut Fuad, hal ini berlaku kerana pada ketika
itu, tuntutan-tuntutan untuk mencapai kemerdekaan terdiri daripada gabungan
antara kumpulan yang bukan Islam, mewakili kaum Cina, India dan Melayu sendiri.
Jadi katanya, bagi memudahkan tuntutan mencapai
kemerdekaan dengan cepat, maka pada masa itu, dasar yang menyatakan Malaysia
negara Islam ditukar kepada Islam sebagai agama rasmi.
Dalam Maqasid Syariat, diutamakan mendahulukan
sesuatu yang baik bagi memastikan hasilnya membawa kebaikan kepada umat manusia
secara keseluruhannya. Konteks rundingan kemerdekaan itu sendiri bertolak
kepada kebijaksanaan pemimpin pada waktu itu yang melihat kepada mendahulukan
yang lebih penting.
"Dalam konteks pembangunan negara, kayu
ukurnya ialah rakyat. Apa yang penting tentunya konsep keharmonian, kebahagiaan
dan kesenangan rakyat yang dijadikan asas utama kerajaan dalam melaksanakan
sesuatu matlamat," kata Fuad.
Meluaskan lagi perbincangan Bicara malam itu, Dr.
Asyraf menyentuh mengenai pendekatan wasatiyah yang turut didokong oleh Perdana
Menteri.
Prinsip wasatiyah, katanya, mengimbangi pandangan
ekstremisme beragama dalam pelbagai isu, dan amat diperlukan dalam persekitaran
negara membangun.
"Konsep wasatiyah menyeru kita untuk
membangunkan rakyat dan negara dengan meletakkan aspek keharmonian dan keamanan
sebagai keutamaan," katanya.
Wasatiyah dalam konteks semasa juga, katanya,
memfokuskan pembangunan ummah dalam konteks ekonomi, bagi menjamin kualiti
hidup yang aman dan selesa.
Kesederhanaan dalam berwasatiyah, menjadikan kita
melihat jauh ke hadapan terutama dalam mengukuhkan ekonomi rakyat berbanding
fikiran-fikiran dengan ideologi sosial dan politik yang ekstrem.
Mengenai Malaysia sebagai negara Islam contoh pula,
Fuad menjelaskan, negara ini menjadi contoh bukan dalam aspek tertentu sahaja,
tapi boleh dilihat secara keseluruhannya.
"Ada negara yang maju kerana hasil petroleum
tetapi kadar literasinya rendah, malah ada negara yang maju kerana sistem
autokrasinya, tetapi menenggelami masalah kadar pengangguran yang tinggi serta
kekerasan dalam hak asasi, tetapi Malaysia, jauh mendahului hingga ke tahap
pertumbuhan ekonomi," jelasnya.
Selain itu, katanya, sikap umat Islam yang amat
sederhana serta bertoleransi tinggi, menjadi resipi utama kemakmuran hari ini.
Sumbangan kaum-kaum lain juga turut diakui.
Merujuk kepada semangat wasatiyah kerajaan, Dr.
Asyraf turut menambah, kepimpinan hari ini tidak pernah menghalang pembangunan
dan penyuburan fahaman Islam di kalangan masyarakat, melalui sokongan dana
kepada pelbagai pertubuhan Islam.
"Kerajaan mewujudkan J-QAF dan KAFA, tujuannya
serampang dua mata, bagi memastikan pelajar sekolah rendah memahami asas
seperti jawi, Al-Quran dan Fardhu Ain," hurainya.
Bicara dihoskan Pakar Motivasi, Amin Idris dan
disiarkan secara langsung dari Studio TV Al Hijrah, Kompleks Pusat Islam setiap
Isnin, pukul 10 malam.
No comments:
Post a Comment