Friday 18 May 2018

Tragedi Kassim Selamat



Pertelingkahan keluarga berlaku apabila Abdul Baqi, 22, dari Nasirabad, wilayah Balochistan meminta keluarganya melamar gadis terbabit menyebabkan bapanya Dost Muhammad, 70, berang.
Dost dan empat abang mangsa, Abdul Ghani, Abdul Sattar, Abdul Rehman serta Abdul Karim mengunci Abdul Baqi dalam bilik manakala ibunya dikurung dalam kamar berasingan supaya tidak boleh menghalang ‘hukuman’ dilaksanakan mereka.
Mereka kemudian mengorek matanya menggunakan pisau serta sudu.
“Pada mulanya ayah bersetuju melamar kekasih saya, namun tiga jam kemudian dia dan empat abang membawa saya ke bilik lalu mengikat saya ke katil sebelum mengorek mata saya. Saya hanya mampu menjerit dan bertanya kenapa mereka berbuat demikian. Mereka langsung tidak mengendahkan saya.
“Saya nampak bebola mata terjuntai dari rongganya selepas bapa menggunakan belakang sudu untuk mengoreknya sebelum memotong uratnya menggunakan pisau. Saya meminta mereka membiarkan saya, namun mereka mengorek pula sebelah lagi mata.
“Sebaik mereka selesai saya merayu mereka membunuh saya. Tetapi mereka berkata, saya akan menjadi contoh untuk budak lelaki lain di kampung kami,” katanya.
Jiran menghubungi seorang lagi abangnya, Abdul Ghaffar, 24, yang terus mengejarkannya ke hospital.
“Saya tiada di rumah ketika kejadian dan terkejut mendapat panggilan jiran menyuruh saya pulang segera.
“Alangkah terkejut melihat adik yang parah dan menangis kesakitan. Kami tiada wang tetapi beberapa jiran dan rakan membantu mendermakan 35,000 rupee (RM1,200), membolehkan kami terus membawanya ke hospital di Quetta.
“Bagaimanapun, doktor mengarahkan kami terus membawanya ke Karachi dengan harapan sekurang-kurangnya satu mata dapat diselamatkan. Malangnya, doktor di Karachi pula memberitahu kami dia kini buta,” katanya.
Dost dan dua anak lelakinya ditahan, manakala dua lagi menghilangkan diri.

-Metro

No comments: