Friday 11 August 2017

Bintang filem jadi pendakwah Islam



PENERBIT dan bintang filem Bangladesh yang menjadi pendakwah, mahu menggunakan kemasyhurannya untuk menarik golongan muda mendalami Islam.
Sebelum ini, pelakon wanita Naznin Akter Happy, 22, yang kini berjubah dan bertudung, turut menyertai kumpulan tabligh itu dan meninggalkan terus bidang lakonan.
Bulan lalu, ribuan peminatnya datang ke Dhaka untuk mendengar ceramah pelakon itu, Ananta Jalil, 39, yang memakai jubah dan serban.
Menurutnya, dia menyertai kumpulan Tabligh Jamaat yang mempunyai jutaan pengikut di Bangladesh selepas menunaikan umrah tahun lalu.
“Allah beri kita nyawa, hantar kita hidup di bumi untuk beribadat kepadanya. Saya belajar ini di sana.
“Jika saya boleh menyampaikan dakwah kepada golongan muda, mereka akan mengingat Allah, mengikut sunnah Rasulullah dan bersembahyang lima kali sehari,” katanya dalam temuramah melalui telefon dengan AFP di Dhaka.


Naznin Akter Happy, 22. - Foto Pak Today
Menurut Ananta, dia akan tetap menghasilkan filem namun filem selepas ini bercirikan ajaran Islam.
Pelakon itu membuat kekayaan melalui perniagaan tekstil dan menggunakan wang itu bagi menerbitkan filem dengan dirinya sebagai pelakon utama.
Ananta sudah menerbitkan enam filem, bermula dengan ‘Khoj (The Search)’ pada 2010 dengan dia memegang watak ejen pihak berkuasa
menumpaskan sindiket senjata antarabangsa.


-Metro

No comments: