Friday 9 September 2016

Mufti Arab Saudi label pemimpin Iran kafir



DUBAI – Mufti Besar Arab Saudi, Sheikh Abdul Aziz Al Al-Asheikh dalam satu kenyataan yang disiarkan semalam menyatakan bahawa pemimpin musuh serantaunya, Iran sebagai kafir.
Beliau berkata, pemimpin Iran menganggap pengikut Sunnah sebagai musuh mereka.
Beliau memberitahu demikian sebagai mengulas komen pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei yang mengkritik pengurusan haji oleh Arab Saudi dan mencadangkan negara-negara Islam supaya mempertimbangkan untuk menamatkan kawalan Arab Saudi ke atas ibadat haji.
Ketika ditanya tentang kenyataan Ayatollah pada Isnin lepas, Abdul Aziz berkata, beliau tidak terkejut dengan perkara itu.
“Kita perlu faham bahawa mereka (pemimpin Iran) bukan beragama Islam. Kebencian mereka terhadap orang Islam sudah lama berlaku,” kata Abdul Aziz yang dipetik laman berita, Arab News.
Beliau berkata bahawa pemimpin Iran adalah “pengikut magus”, terma yang merujuk kepada agama majusi yang dipegang kuat empayar Parsi sehingga kedatangan Islam 13 abad lalu.
Kenyataan Abdul Aziz mendapat respons negatif Menteri Luar Iran, Mohammad Javad Zarif yang mengkritik sekolah Wahabi di Arab Saudi. – Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0908&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz4Jj1JUTOb 

No comments: