Monday 30 May 2016

Tembak mati gorila



Ohio: Seekor gorila berusia 17 tahun ditembak mati kakitangan Zoo Cincinnati selepas mengheret kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun yang terjatuh ke dalam kandangnya.
Menurut pihak berkuasa, kanak-kanak berkenaan yang jatuh pada kira-kira 3.6 meter, dijangka pulih selepas dikeluarkan dari parit yang mengelilingi kandang gorila sebelum diheret haiwan itu selama 10 minit.

Kanak-kanak itu berada di antara kaki haiwan itu ketika gorila berkenaan ditembak.
Sementara itu, pihak zoo yang masih menyiasat kejadian percaya budak lelaki itu memanjat tembok dan terjatuh ke dalam parit.
Pegawai zoo berkata, ketika kejadian, terdapat tiga gorila di dalam kandang itu, namun dua haiwan berkenan yang juga betina berjaya dihalau masuk ke dalam kurungan.
Malangnya, gorila jantan, Harambe enggan berganjak.
Rakaman video menunjukkan saat cemas ketika kanak-kanak itu di dalam parit, dengan orang ramai yang panik dan ada antara mereka menjerit untuk menakutkan haiwan itu.
Sebahagian rakaman itu juga menunjukkan gorila terbabit mengheret kanak-kanak itu melalui air.
Kanak-kanak itu dibawa ke Pusat Perubatan Kanak-Kanak Cincinnati kerana cedera parah, namun dalam keadaan sedar ketika di bawa ke hospital.
Pengarah zoo, Thane Maynard berkata, pasukan tindakan khas haiwan berbahaya yang terlatih itu, memutuskan nyawa kanak-kanak itu dalam bahaya.
“Mereka membuat keputusan yang sukar, namun tepat kerana menyelamatkan nyawa kanak-kanak itu.
“Jika tidak, mungkin keadaan lebih buruk,” katanya.
Tambah Maynard, gorila itu tidak kelihatan menyerang kanak-kanak berkenaan, tetapi ia ‘haiwan yang amat kuat’ dan dalam keadaan gelisah.
Maynard juga menjelaskan, menembak dengan ubat pelali tidak akan berkesan serta-merta dan terus membahayakan nyawa kanak-kanak itu.
Harambe tiba di Cincinnati pada 2015 dari Zoo Gladys Porter di Brownsville, Texas.

-Metro

No comments: