Friday 13 November 2015

Pesta bersihkan mayat di Indonesia

JAKARTA – Etnik Toraja di sini mengamalkan ritual pelik apabila mereka akan menggali semula kubur ahli keluarga dan saudara-mara bagi membersihkan rangka mayat.

Ritual berkenaan dikenali sebagai Ma'nene atau Pembersihan Mayat yang diraikan setiap tiga tahun oleh etnik yang tinggal di kawasan pergunungan di Tana Toraja, Pulau Sulawesi itu.

Lazimnya, penduduk di pulau berkenaan akan membawa pulang mayat-mayat yang digali ke rumah sebelum dimandikan dan dipakaikan dengan pakaian baharu serta dihias cantik.




SEBAHAGIAN penduduk bersama mayat ahli keluarga mereka yang telah dipakaikan dengan pakaian baharu. - AGENSI



Malah, keranda rosak yang menempatkan mayat-mayat akan turut ditukar atau dibaiki sebelum diarak sekeliling kampung dalam satu garisan lurus.

"Upacara ini diadakan untuk menghormati orang yang telah meninggal dunia. Walaupun, mereka telah mati, namun roh dan kenangan mendiang masih lagi wujud. Oleh itu, mereka perlu dibersihkan," kata seorang penduduk yang enggan dikenali.

Ritual pengebumian itu juga menelan kos tinggi menyebabkan etnik Toraja terpaksa mengumpul wang sebelum meraikan festival itu. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1113&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3rKku54Jx

No comments: