Wednesday 28 October 2015

Wanita China disyor kahwin 2

Beijing: Seorang profesor di Universiti Zhejiang mencadangkan lelaki berpendapatan rendah di China berkongsi isteri bagi mengatasi masalah mencari pasangan hidup.
Profesor Xie Zuoshi menyuarakan pendapatnya ketika China berdepan dengan jurang jantina yang semakin luas dan lelaki negara itu terdesak mencari wanita untuk dijadikan isteri sehingga menjadikan wanita komoditi berharga.

Menurutnya, lelaki berpendapatan tinggi tidak mempunyai masalah untuk mencari isteri kerana kemampuan mereka dari segi kewangan.
Bagi lelaki berpendapatan rendah, Xie mencadangkan mereka bergabung mencari wanita yang boleh dikongsi sebagai isteri.
Menurutnya, ia bukan perkara baru kerana di beberapa kawasan pedalaman miskin terdapat kes dua adik beradik lelaki berkahwin seorang isteri dan mereka hidup bahagia dan aman.
Cadangan itu bagaimanapun tidak disambut baik. Beberapa aktivis wanita mengecam idea itu dengan menyifatkannya sebagai tidak adil dan tidak bermoral.
Xie bagaimanapun menyelar kecaman itu.
“Tolong jangan bercakap soal moral dengan saya. Jika kita terus membiarkan 30 juta lelaki bujang hidup tanpa wanita, mereka tidak mempunyai harapan untuk kehidupan seterusnya dan mungkin beralih kepada kegiatan merogol, membunuh dan keganasan lain,” kata Xie.
Profesor itu juga mencadangkan beberapa penyelesaian lain, termasuk mendesak masyarakat menerima homoseks dan mengimport wanita dari negara jiran.


-Metro

No comments: