Wednesday 17 June 2015

Lelaki jahanam

Cagayan De Oro (Filipina): Seorang lelaki Australia yang disiasat kerana membunuh dan beberapa kesalahan seks, mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan merogol dan memperdagang dua budak perempuan di Filipina, hari ini.

Gerard Peter Scully, 51, menghisap rokok sebelum dengan tenang menjawab ‘tidak bersalah’ selepas tuduhan terhadapnya dibacakan di mahkamah di bandar pelabuhan Cagayan de Oro.

Polis Filipina mendakwa Scully merogol dua remaja perempuan berulang kali yang ditemui bogel dan dirantai dalam apartmennya di bandar itu, tahun lalu.

Dia menghadapi lima tuduhan merogol dan satu tuduhan memperdagang manusia yang membawa hukuman penjara seumur hidup bagi salah satu tuduhan itu jika didapati bersalah.
Scully juga sedang disiasat merogol bayi perempuan berusia 18 bulan dan merogol serta membunuh budak perempuan berusia 12 tahun yang mayatnya ditemui tertanam di bawah lantai dapur satu lagi apartmen lelaki itu di Surigao.

Scully ditahan pada bulan sama di Malaybalay di selatan Filipina.

Media Australia melaporkan Scully yang berasal dari Melbourne, melarikan diri ke Filipina pada 2011 selepas dia didakwa kerana menipu.

Di Filipina, dia memulakan perniagaan seks siber, merakam adegan seksnya dengan budak perempuan berusia antara 12 hingga 18 tahun dari keluarga miskin. Rakaman itu dijual kepada pelanggan di Jerman, Amerika Syarikat dan Brazil.

Filipina kini antara pusat industri seks siber menggunakan kanak-kanak dan minggu lalu, polis menyelamatkan lapan budak perempuan dari sebuah rumah di Manila yang dijual untuk pelacuran dan dipaksa melakukan seks untuk tontonan secara dalam talian. Dua orang, termasuk ibu seorang budak itu ditahan. - AFP/Metro

No comments: