Wednesday 15 April 2015

16 batang sehari

Cicapar: Seorang budak berusia tujuh tahun yang ketagih rokok sejak berumur empat tahun menghisap 16 batang rokok sehari, selepas mengurangkannya daripada tiga bungkus sehari. Diwan Awalidan dan tiga rakannya, Nawan, 11, Jujun, tujuh, dan Dede, lapan, dari Jawa Barat antara beberapa kanak-kanak di kampung Cicapar yang lebih gemar menghabiskan masa menghisap rokok daripada bermain.

Ibu bapanya berkata, mereka tidak berupaya memaksa Diwan berhenti. Dia akan membeli rokok keretek dengan mengguna wang saku. Kadang-kadang dia mencuri duit ibunya untuk melepaskan ketagihnya. Dia sudahpun menunjukkan masalah kesihatan akibat tabiatnya.

Kedua-dua ibu bapanya merokok, tetapi mereka cuba memujuk Diwan berhenti kerana bimbang masalah kesihatannya bertambah teruk. Diwan dan rakannya kini bersembunyi untuk merokok di kawasan sawah berhampiran. Bapanya, Iyan, 36, berkata: “Diwan merokok sejak usia tiga tahun. Ketika itu dia boleh menghisap tiga bungkus rokok sehari. “Jika tidak dibe rikan wang rokok, dia akan marah atau mencuri rokok atau mencuri wang untuk membelinya.”Diwan berkata, dia tidak merancang berhenti dan percaya imej grafik pada bungkusan rokok yang mempamerkan kesan buruk akibat merokok sebagai palsu.

Tabiat merokok semakin meningkat dalam kalangan kanak-kanak di Indonesia, negara kelima terbesar dalam pasaran rokok dunia. “Indonesia mempunyai lebih ramai perokok kanak-kanak bawah usia 10 tahun berbanding negara lain.

Tidak menghairankan kerana jika anda memandu di negara itu, anda dapat menyaksikan begitu banyak iklan rokok.” kata Presiden Kempen Bebaskan Kanak-Kanak Dari Tembakau, Matt Myers.

Tabiat merokok bukan sukar untuk dicontohi kerana ia sudah menjadi satu budaya di Indonesia, dikukuhkan lagi dengan iklan yang sudah sekian lama tidak dilihat di negara lain.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/43908#sthash.e902e0zN.dpuf

No comments: