Thursday 24 July 2014

Akhir Ramadan yang diabaikan


BULAN Ramadan semakin sampai ke penghujungnya. Masa yang begitu pantas berlalu membuatkan ia begitu cepat berakhir. Sebahagian insan mungkin tidak sabar menanti kedatangan bulan Syawal selepas sebulan berpuasa. Namun, bagi sebahagian yang lain, mereka akan merasakan suatu kesedihan apabila semakin hampir berpisah dengan bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan itu.

Para salafussoleh iaitu ulama yang hidup sebelum tahun 300 Hijrah cukup terkesan apabila ingin berpisah dengan Ramadan. Mereka berasa begitu sedih apabila tibanya hari-hari terakhir dalam bulan Ramadan.

Ibadah dan amal soleh mereka lebih banyak dilakukan pada malam-malam terakhir Ramadan demi mengejar ganjaran yang begitu besar sebagaimana yang telah disampaikan dalam hadis-hadis Nabi SAW.

Imam Ibnu Rajab Al-Hanbali di dalam kitabnya Lataaif Al-Ma’arif menyebutkan bahawa apabila tibanya akhir Ramadan, para salafussoleh mula berasa sedih kerana bimbang amalan-amalan yang mereka kerjakan di bulan Ramadan tidak diterima Allah SWT.

Mereka berdoa selama enam bulan memohon agar dipertemukan dengan bulan Ramadan dan berdoa selama enam bulan pula memohon agar amalan yang mereka lakukan di bulan Ramadan diterima Allah SWT.

Akhir bulan Ramadan termasuk dalam waktu-waktu yang diabaikan oleh umat Islam mutakhir ini. Apabila tibanya penghujung Ramahan, kebanyakannya tidak lagi melakukan ibadah sebagaimana yang mereka kerjakan di awal Ramadan. Tumpuan mula terarah kepada persiapan untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri sehingga penghayatan terhadap Ramadan itu diabaikan.

Khutbah

Umar bin Abdul Aziz pernah berkhutbah pada hari raya dengan khutbah yang penuh pelajaran dan keinsafan. Katanya: “Wahai sekalian manusia, kalian telah berpuasa selama 30 hari. Kalian telah mengerjakan solat tarawih pada setiap malamnya. Kalian pun keluar dan memohon keampunan kepada Allah agar amalan kalian diterima. Namun begitu sebahagian salaf (ulama sebelumnya) malah berasa sedih ketika tibanya Hari Raya Aidilfitri hingga dikatakan kepada mereka, “Sesungguhnya hari ini (Hari Raya) ialah hari yang penuh kebahagiaan." Mereka lalu berkata “Benar, akan tetapi aku adalah seorang hamba dan aku diperintahkan oleh Tuhanku untuk beramal namun aku tidak tahu apakah amalan tersebut diterima atau tidak." Begitulah gambaran kesedihan ulama terdahulu apabila tibanya akhir Ramadan sehingga mereka bersungguh-sungguh beribadah di dalamnya.

Ia sangat berbeza dengan apa yang telah dilakukan oleh Rasulullah SWT, para sahabatnya dan ulama terdahulu. Apabila tibanya malam-malam terakhir Ramadan, mereka lebih bersemangat mengerjakan ibadah berbanding sebelumnya.

Diriwayatkan daripada Aisyah r.a dia berkata: Rasulullah SAW apabila masuknya 10 Ramadan yang terakhir beliau akan mengetatkan kain sarungnya, menghidupkan malam-malam itu dengan ibadah dan membangunkan isteri-isterinya untuk beribadah. (riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Para ulama menyebutkan bahawa yang dimaksudkan dengan mengetatkan kain sarungnya bermaksud meninggalkan isterinya untuk memberikan perhatian penuh beriktikaf dan beribadah di akhir-akhir bulan Ramadan.

Hadis ini menunjukkan betapa besarnya perhatian yang diberikan oleh Nabi SAW di malam-malam terakhir di bulan Ramadan, terutama pada 10 malam yang terakhir. Ini kerana pada malam itulah munculnya satu malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan iaitu malam Lailatulqadar.

Keperluan berhari raya

Umumnya di negara kita, akhir Ramadan bahkan pertengahan Ramadan lagi sebahagian daripada kita mula memenuhi ruang pusat membeli-belah untuk membeli keperluan berhari raya nanti. Tidaklah menjadi suatu kesalahan melakukan persiapan untuk berhari raya. Namun, sepatutnya kita lebih sensitif dan cuba sedaya mungkin untuk memperbanyakkan ibadah di akhir bulan Ramadan, terutama pada waktu malam.

Sebahagian daripada kita mula menghabiskan waktunya setiap malam di tempat-tempat membeli-belah, bahkan yang lebih parah ada yang berkunjung ke tempat-tempat maksiat, sekalipun di bulan yang dimuliakan ini.

Penghayatan di dalam Ramadan seolah-olah hanya dirasai di waktu siang dek kerana penatnya menahan lapar dan dahaga. Apabila sudah berbuka puasa dan kekenyangan, kita seolah-olah merasakan telah bebas daripada Ramadan.

Sesungguhnya nikmat dan peluang yang Allah SWT berikan untuk kita hidup dan berada di bulan Ramadan merupakan nikmat yang sangat besar nilainya. Bayangkanlah ada di antara kita yang tidak sempat menyambut bulan Ramadan dan ada juga yang pergi menghadap-Nya ketika berada di bulan Ramadan. Jika tahun ini kita berpeluang merasai nikmat Ramadan, tahun seterusnya belum tentu lagi ada buat kita. Semoga kita lebih menghargainya.

-Oleh MOHAMAD DHIYAUDDIN ABDUL KADIR/Utusan

No comments: