Wednesday 2 April 2014

Mukmin melihat mati

dir="ltr"

BILAL bin Rabah diseksa oleh tuannya kerana memeluk Islam. Iman yang tertanam di dada hamba berkulit hitam ini bagai gunung yang sangat teguh. Walaupun diseksa dengan kejam, namun Bilal tidak berganjak daripada akidahnya. Baginya hanya Allah, tuhan yang wajib disembah. Abu Bakr al-Siddiq kemudian membebaskan Bilal setelah membelinya dengan harga yang cukup mahal. dir="ltr"

Sejak hari itu, Bilal selalu bersama Nabi SAW untuk berkhidmat kepada baginda. Beliau turut hadir dalam setiap peperangan. Beliau juga merupakan orang pertama yang melaungkan azan. Selepas Rasulullah SAW wafat, Bilal berpindah ke Syam dan terus menetap di sana hingga akhir hayatnya. dir="ltr"

Al-Hafiz al-Zahabi menceritakan dalam Siyar A’lam al-Nubala: Apabila Bilal hampir meninggal dunia, isterinya menangisi beliau. Beliau bersedih kerana akan berpisah dengan suami yang dicintai. Namun, pada masa yang sama, Bilal terlihat sangat bergembira. Beliau berkata: “Besok aku akan berjumpa dengan para kekasih, iaitu Muhammad dan para sahabatnya." dir="ltr"

Hakikat kematian dir="ltr"

Kematian untuk kebanyakan orang merupakan sesuatu yang tidak disukai. Sebab kematian memisahkan mereka daripada pelbagai perkara yang mereka cintai. Namun, bagi orang-orang tertentu, kematian merupakan saat yang dinanti-nanti. Sebab kematian akan membawa mereka kepada kebahagiaan yang abadi. dir="ltr"

Sikap kedua inilah yang berlaku pada diri Bilal dan para sahabat Nabi SAW. Mereka sangat bergembira menghadapi kematian. Ini kerana, bagi mereka kematian akan mempertemukan mereka dengan para kekasih iaitu Allah, Rasulullah SAW dan hamba-hamba yang soleh. dir="ltr"

Justeru, para sahabat Nabi SAW menyambut kematian dengan penuh suka dan gembira. Mereka menyerahkan nyawa mereka ke tangan malaikat maut dengan penuh ikhlas, mudah dan sukarela. dir="ltr"

Abu Darda, seorang sahabat Nabi SAW yang juga menetap di Syam, berkata: “Aku menyukai kematian kerana rindukan tuhanku. Aku sukai kefakiran sebagai tawaduk kepada tuhanku. Dan aku sukai sakit kerana ia menggugurkan dosa-dosaku." dir="ltr"

Berehat dir="ltr"

Bagi seorang Mukmin yang percaya dengan kehidupan selepas mati, dunia ialah tempat bekerja dan akhirat ialah tempat menerima balasan. Selama hidup di dunia, seorang Muslim terikat dengan hukum halal-haram. Setiap ucapan dan perbuatannya selalu dijaga dengan baik agar tidak melanggar aturan-aturan tersebut. dir="ltr"

Justeru, kematian membuka gerbang kebebasan yang membawa jiwa Mukmin menuju alam yang luas lagi indah. Dalam alam baharu ini, ia akan menikmati kehidupan abadi yang bebas daripada kepenatan, kesedihan dan kesakitan. Seorang Mukmin takut berpenat di dunia agar dapat berehat di akhirat. dir="ltr"

Seorang sahabat Nabi bernama Abdullah bin ‘Amr bin al-‘Ash pernah berkata: “Perumpamaan seorang Mukmin yang melepaskan rohnya ibarat seseorang yang baru sahaja dibebaskan daripada penjara." dir="ltr"

Dakwaan Yahudi dir="ltr"

Orang yang benar-benar cinta kepada Allah memandang positif kematian, bukan sebaliknya. Justeru, Allah SWT mendustakan dakwaan Yahudi yang mengatakan bahawa mereka bangsa yang disayang oleh Allah SWT, namun pada masa yang sama membenci kematian. Mereka malah berharap dapat hidup selamanya di muka bumi agar terus dapat memperturutkan hawa nafsunya. dir="ltr"

Allah berfirman: Katakanlah (Muhammad): Wahai orang-orang yang beragama Yahudi, kalau kamu anggap bahawa kamulah sahaja orang-orang yang dikasihi Allah di antara umat-umat manusia yang lain, maka harapkanlah kematian jika betul kamu orang-orang yang benar! (al-Jumuah: 6) dir="ltr"

Jelaslah bahawa dakwaan Yahudi ini sangat kontradiktif. Jika benar mereka dicintai Allah SWT, sudah pasti mereka akan memiliki konsep yang positif berkenaan kematian. Sebab siapa yang cinta kepada Allah SWT pasti suka berjumpa dengan-Nya, malah bukan melarikan diri daripada-Nya. dir="ltr"

Rasulullah bersabda: Siapa yang menyukai perjumpaan dengan Allah, maka Allah pun menyukai perjumpaan dengannya. Dan siapa yang tidak menyukai perjumpaan dengan Allah, Allah juga tidak suka perjumpaan dengannya. (riwayat al-Bukhari dan Muslim) dir="ltr"

Semoga Allah memberikan kita kekuatan untuk meneladani para sahabat Nabi SAW dalam semua aspek kehidupan kita. Amin Ya rabbal ‘alamin. dir="ltr"

-Utusan

No comments: