Tuesday 10 September 2013

Pengantin kanak-kanak maut pendarahan dalaman

Sanaa: Seorang pengantin perempuan berusia lapan tahun meninggal dunia di Yaman akibat pendarahan dalaman pada malam pengantin selepas dipaksa berkahwin dengan lelaki lima kali ganda lebih tua daripada usianya, dakwa aktivis.

Kanak-kanak itu dikenali sebagai Rawan, maut di kawasan puak di Hardh di barat laut Yaman, yang bersempadan Arab Saudi.

Aktivis kini menggesa pengantin lelaki, yang dipercayai berusia sekitar 40 tahun dan keluarga pengantin perempuan ditahan supaya mereka didakwa boleh di mahkamah.

Mereka berkata penahanan itu dapat membantu menghentikan amalan mengahwinkan gadis terlalu muda kepada lelaki tua di negara miskin itu.

Seorang blogger dikenali Angry Man, menulis bahawa lelaki itu “adalah seekor haiwan yang wajar menerima hukuman berat untuk jenayah dilakukan.”

“Semua yang menyokong jenayah seperti itu juga perlu dihukum,” dia menambah.

Seorang lagi blogger dikenali Omar, menulis, “Anggota keluarga Rawan bukan manusia. Mereka tidak layak mendapat anak.”

Tidak adil

Seorang lagi blogger, ‘Sad,’ jelas lebih bersimpati kepada budaya itu.
Dia menulis: “Keluarga pengantin perempuan dan lelaki seharusnya menunggu beberapa ketika sebelum melangsungkan perkahwinan itu.

“Tidak adil untuk semua dan perkahwinan itu sepatutnya tidak berlaku walaupun jika sesetengah puak percaya ia adalah amalan yang baik.”

Amalan mengahwinkan gadis muda berlaku secara meluas di Yaman dan menarik perhatian kumpulan hak asasi manusia antarabangsa menuntut memberi tekanan kepada kerajaan mengharamkan perkahwinan kanak-kanak.

Kemiskinan penduduk Yaman adalah punca amalan ini gagal dihentikan kerana keluarga miskin sukar menolak “harga pengantin perempuan” yang mungkin mencapai beratus-ratus dolar untuk anak perempuan mereka.

Lebih 25 peratus wanita di Yaman berkahwin sebelum usia 15 tahun, menurut satu laporan pada 2010 oleh Kementerian Hal Ehwal Sosial.

-AGENSI/BH

No comments: