Thursday 12 September 2013

IMCA gesa Kristian patuh kepada ajaran asal



Persatuan Pengguna Islam Sedunia (IMCA) menggesa agar penganut Kristian patuh semula kepada kepercayaan asal mereka tanpa mengubah suai istilah-istilah dan konsep yang sedap didengar orang bukan Kristian.

Setiausaha Agung IMCA, Sheikh Abd. Kareem S. Khadaeid berkata, IMCA sebagai persatuan antarabangsa tidak mahu "mencari gaduh" dengan sesiapa dan hanya mengharap masyarakat Kristian menghormati agama lain terutama Islam.

"Kami yakin bahawa orang Kristian yang teguh dengan agama dan iman mereka patut menzahirkan kepercayaan mereka dalam keadaan asal.

"Mereka (Kristian) yang mendakwa diri mereka sebagai orang beriman perlu ikhlas dengan kebenaran itu.

"Jika penganut Kristian berhasrat, mereka patut memperkenalkan kata nama Aramic bagi Tuhan yang digunakan sendiri oleh Jesus seperti Eloi, Eli, Eloah, Elohim, Yahweh atau Jehovah ke dalam perbendaharaan Bahasa Melayu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar mengenai surat terbuka kepada masyarakat Kristian dalam satu sidang akhbar anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di sini hari ini. Turut hadir Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan.

Tegas Sheikh Abd. Kareem lagi, jika masyarakat Kristian terutama Mingguan Katholik Herald mahu menggunakan kalimah Allah dalam bible bahasa Malaysia mereka, kenapa tidak dilakukan ke dalam bible bahasa-bahasa lain juga.

"Malah, semalam ada paderi mereka yang mengatakan ini bukan perancangan namun kajian terperinci saya di seluruh dunia sejak dahulu lagi sudah ada konsep 'contextualization' yang mengunakan elemen yang diamalkan Islam dan diserapkan ke dalam Kristian untuk membolehkan umat Islam yang murtad tidak kekok.

"Jadi, adakah mereka ikhlas dalam isu penggunaan kalimah Allah ini? " tegasnya.

Menurut Sheikh Abd. Kareem, masyarakat masa kini sudah terlalu banyak masalah dan tidak perlu ditambah dengan masalah baru yang mampu menggugat masa depan umat sejagat.
 
-by MOHD. HAZLI HASSAN edited by UTUSAN ONLINE  

No comments: