Wednesday 17 July 2013

Tazkirah Ramadhan : Andai Aku Menjadi Menteri Besar

Andai aku menjadi Menteri Besar akan aku pastikan:

1. Semua Pasar Ramadhan dibenarkan berniaga selama 11 bulan dalam setahun kecuali bulan ramadhan.

2. Nama Pasar Ramdhan akan ditukar menjadi Pasar Harian.

3. Tiada sebarang perniagaan makanan dibenarkan sepanjang bulan ramadhan.

4. Restoran, gerai makanan atau apa jua perniagaan yang menjual makanan bermasak akan diarahkan membersihkan premis mereka sepanjang bulan ramadhan.

5. Tempat-tempat awam akan dijadikan lapangan ibadat sepanjang ramadhan.

6. Tiada individu islam akan berkeliaran diwaktu malam ramadhan kecuali untuk ke tempat ibadat atau kecemasan.

7. Pembuangan makanan ke dalam tong sampah akan menjadi satu kesalahan yang akan dihukum dengan membuat kerja-kerja kebajikan.

Ermmmm mengapa aku bermimpi menjadi Menteri Besar ?

Sedihnya melihat kita semakin lama, semakin hanyut di tipu nafsu.

Pembaziran, pembaziran dan pembaziran merata-rata. Sepatutnya jika bulan lain kita berbelanja sekitar RM 30.00 sehari, maka pada bulan ramadhan kita hanya perlu berbelanja RM 15.00 sehari.

Tapi apakah yang berlaku kini ? kita berbelanja melebihi dua kali ganda daripada bulan sebelum ramadhan.

Jadi ? cuba renung-renungkan.....

Aku hanya mampu bermimpi.

No comments: