Saturday 8 September 2012


Ibadat   umrah
Oleh MOHD. RAZALI ZAKARIA  

DI antara satu umrah dengan satu umrah yang lain itu adalah penebus dosa di antara tempoh keduanya. Inilah di antara mafhum hadis yang diriwayatkan daripada Sahih Bukhari.
Umrah dari segi bahasanya adalah ziarah. Manakala dari segi syarak ialah mengunjungi Baitullah al-Haram di Mekah pada bila-bila masa untuk mengerjakan ibadat-ibadat tertentu menurut syarat-syaratnya.

Umrah terdiri daripada 5 rukun iaitu :-

* Niat3

* Tawaf

* Saie

* Bercukur atau bergunting

* Tertib

Umrah boleh dilakukan sepanjang tahun. Bagi mereka yang rindukan Baitullah al-Haram peluang mengerjakan umrah tidak dilepaskan begitu sahaja.

Bermula pada bulan Mac kebiasaannya, jemaah dari Malaysia akan mula mengunjungi Mekah sehinggalah bulan Ramadan.

Namun begitu, bagi mereka yang menunaikan haji, peluang menunaikan umrah tidak dilepaskan begitu sahaja.

Bagi bakal-bakal haji yang menunaikan umrah sepanjang musim haji ada dua tempat di mana mereka selalu memulakan niat.

Bagi bakal haji yang memasuki Mekah dari Madinah akan berniat Umrah di Bir Ali lebih kurang 10 kilometer dari Kota Madinah. entara itu, bagi bakal haji yang terus ke Mekah aka
Bagi bakal haji yang menunaikan umrah kali pertama biasanya pihak Tabung Haji melalui Muassasah Tawwafah Asia Tenggara akan membimbing jemaah untuk melakukan tawaf dan saie. Setelah selesai saie, mereka perlulah bercukur atau bergunting. Maka selesailah ibadat umrah.

Sementara menunggu hari wuquf perbanyakkan umrah sunat. Berhati-hatilah ketika melakukan umrah sunat. Jaga larangan Ihram supaya ibadat umrah sempurna. Jagalah kesihatan supaya menjelang hari wuquf, bakal haji dapat menunaikan haji pula.

* MOHD. RAZALI ZAKARIA ialah Pengurus (Penerbitan Haji), Lembaga Tabung Haji
Sumber: Utusan

No comments: