Saturday 11 August 2012

Tidak perlu persetujuan musuh Islam

UMAT Islam yang mempunyai prinsip dan objektif yang mantap dalam memperjuangkan hukum-hakam Islam tidak akan berkompromi dengan parti politik yang memusuhi Islam. Allah menjelaskan kepada umat Islam ciri-ciri golongan yang boleh dijadikan sebagai sahabat atau rakan perkongsian umat Islam berhubungan dengan hal ehwal politik.

Sikap dan cara umat Islam berpolitik kadang kala boleh mengheret mereka ke arah yang boleh merosakkan keindahan dan kesempurnaan hukum-hakam Islam. Semangat yang berkobar-kobar tanpa memahami konteks masa dan suasana menjadikan mereka hilang panduan ketika membahaskan hukum-hakam Islam. Perkara berkaitan perundangan yang digariskan oleh Allah di dalam al-Quran tidak sepatutnya dijadikan sebagai bahan untuk mendapat sokongan dalam perjuangan politik.

Perkara yang paling indah dan adil yang diperintahkan oleh Allah kepada umat Islam dijadikan bahan perbahasan politik oleh parti-parti politik yang kurang matang dalam hal ehwal perundangan dan kenegaraan Islam. Tambahan pula hukum-hakam Allah ini dibahas bersama dengan pemimpin parti politik yang didokong oleh masyarakat bukan Islam yang sering menunjukkan sikap bermusuhan dengan Islam.

Persoalannya, kenapakah hukum-hakam Islam perlu dibincangkan dengan parti politik yang menentang Islam secara jelas dan terbuka? Di manakah prinsip perjuangan parti politik yang mengagungkan hukum-hakam Islam selama ini?

Senario yang dipertontonkan oleh parti politik yang mendabik dada memperjuangkan Islam selama ini semakin hari kian tersungkur di kaki parti pakatan yang jelas menunjukkan musuh kepada Islam. Jika Islam diperjuangkan kenapa harus berkompromi dengan musuh Islam dan membahaskan hukum-hakam Allah dengan manusia yang tidak mempercayai Allah?

Pemikiran yang rasional tidak dapat menerima mentaliti pendokong parti politik Islam yang begitu lemah sehingga ke tahap yang boleh menyebabkan parti politik yang memusuhi Islam menjadi angkuh dan bongkak. Persaudaraan sesama Islam diketepikan demi perjuangan politik yang sering berubah mengikut arus dan perkembangan politik.

Sikap terlalu inginkan kemenangan sehingga sanggup berkompromi dengan parti politik yang sering mempersendakan hukum-hakam Allah merupakan faktor utama kepada ketandusan strategi politik bagi memperkukuhkan kedudukan Islam dan memudahkan perlaksanaan hukum-hakam Allah secara berhemah. Sikap dan mentaliti manusia yang jahil tentang Islam sepatutnya difahami oleh pendokong parti politik umat Islam dalam membahaskan isu-isu berkaitan dengan hukum-hakam Allah.

Perkara berkaitan politik memerlukan kepada pemikiran rasional bukan keghairahan berpolitik. Jika pendokong parti politik bukan Islam menolak hukum-hakam Islam dilaksanakan dalam negara ini maka sikap begini sudah dimaklumi oleh masyarakat Islam. Apakah faedahnya mendesak mereka menerima hukum Islam sedangkan perkara asas akidah kepercayaan kepada Allah ditolak oleh mereka.

Secara logiknya sikap berkompromi dan bergabung dengan parti politik yang memusuhi Islam adalah terkeluar daripada asas berpolitik dalam Islam. Sikap yang terlalu mempercayai ucapan manis daripada pendokong atau pemimpin parti yang memusuhi Islam adalah tidak menepati akal pemikiran orang yang mempunyai tahap keimanan dan ketakwaan yang tinggi.
 
Kebijaksanaan dalam berpolitik bukan sekadar melaungkan suara mendabik dada menonjolkan diri sebagai pejuang Islam. Ia memerlukan ketajaman akal memahami tipu muslihat dalam arena politik dan pemahaman yang mendalam mengenai persekitaran dan pergolakan.



Kemenangan dalam jangka masa pendek bukan bererti kekuatan tetapi ia merupakan satu kejutan akibat ketandusan pemikiran hasil berkompromi dengan parti politik yang memusuhi Islam. Kemenangan begini boleh dianggap sebagai 'menang sorak kampung tergadai'.

Masyarakat Islam sepatutnya melihat realiti yang wujud dalam negara ini masa kini adalah hasil daripada sikap para pemimpin parti politik umat Islam yang terlalu ghairah dengan politik sehingga lalai memahami konteks berpolitik dalam Islam. Bagi pemimpin yang memegang amanah rakyat terlalu ghairah mengumpul harta dan kekayaan dalam jangka masa yang pendek sehingga membangkit kebencian masyarakat. Bagi pemimpin politik yang tidak berjawatan pula terlalu ghairah dengan kemenangan sehingga hilang pertimbangan akal berkompromi dengan parti politik yang memusuhi Islam.

Hasilnya, agama Islam yang merupakan simbol rasmi agama negara menjadi isu perbahasan yang sengit apabila kuasa politik beberapa buah negeri dalam negara ini jatuh dalam tangan parti politik yang memusuhi Islam. Kemarahan rakyat terhadap pemimpin yang korup dan tamak menjadikan umat Islam bersikap seperti 'marahkan nyamuk kelambu dibakar'. Hasilnya, umat Islam menghadapi dilema bagi memperkukuhkan kekuatan agama Islam dan umat.

Jika hukum-hakam Islam merupakan objektif perjuangan parti maka sedarilah dengan siapakah yang paling sesuai dan berkesan perkara ini dibicarakan dan dibincangkan. Dalam arena politik akal pemikiran sepatutnya disandarkan kepada firman Ilahi jika inginkan hukum-hakam Allah dilaksanakan di bumi ini. Hati nurani sepatutnya disulami dengan keyakinan dan ketakwaan yang tinggi supaya setiap keputusan yang diambilkan berdasarkan kepada gerakan hati yang murni hasil daripada dorongan Ilahi bukan hawa nafsu kemenangan yang berkobar-kobar yang boleh memusnahkan kekuatan dan keindahan agama.

Insafilah kesilapan berpolitik selama ini dan bermuhasabah secara tawaduk supaya agama Islam dan hukum-hakam Allah mudah dilaksanakan dalam suasana yang aman dan damai dalam negara ini.

 

No comments: