Thursday 23 August 2012

Keluarga ilmuwan


PADA zaman Abbasiah, iaitu semasa pemerintahan Khalifah al-Ma'mun, keluarga Musa bin Shakir sangat terkenal kerana penguasaan mereka dalam bidang matematik, khususnya geometri. Malah mereka juga menguasai dalam bidang astronomi serta falsafah.

Musa bin Syakir merupakan seorang ilmuwan terbilang kerana kejayaan yang dicapai turut dikongsi bersama ketiga-tiga anaknya, Abu Jaafar Muhammad, Ahmad dan Hassan.

Pada zaman Abassiah, rakyatnya suka belajar dan menimba ilmu. Mereka memanfaatkan sepenuhnya kekayaan yang dimiliki untuk membeli buku yang diperoleh dari Rom. Malah mereka juga mengupah penulis untuk menghasilkan pelbagai buku dan ada di antara penulis yang memperoleh gaji sehingga 500 dinar.

Antara kejayaan Musa dan anak-anaknya ialah dengan melakar dan mencipta puluhan air pancuran (air pancut) yang digunakan untuk menghiasi istana khalifah sehingga membolehkan mereka memperoleh pendapatan yang lumayan.

Salah seorang anaknya, Abu Jaafar Muhammad amat tersohor kerana memiliki ilmu astronomi, kejuruteraan dan mantik.

Mantik ialah ilmu yang digunakan dalam ilmu kalam atau ilmu falsafah. Kepakaran seorang lagi anaknya, Ahmad yang menguasai ilmu mekanik, sementara Hasan pula pakar dalam bidang kejuruteraan dan mekanikal.

Mereka telah menghasilkan beberapa kitab, iaitu Kitab al-Hiyal yang mengandungi pelbagai gambar mengenai tabung, paip dan air pancuran sebagai memenuhi keperluan ketika itu.

Hasil rekaan tabung mereka banyak digunakan di masjid, rumah dan tempat berhimpun sebagai bekas minuman, berwuduk, menyimpan dan memindahkan air.

Kemampuan mereka juga menyerlah apabila berjaya menghasilkan pancutan air berbentuk bunga teratai dan air yang memancut keluar seperti bentuk perisai.

Malah, anaknya juga menghasilkan buyung air yang dibawa oleh kanak-kanak dan diberikan juga kepada mereka yang mahu berwuduk.

Paling unik, rekaan mereka berasaskan teknologi tekanan udara dan proses naik turun air dari buyung. Selain itu juga mereka turut mencipta pelita yang boleh menaikkan sumbu dan menuang minyak dengan sendiri hinggakan apabila orang melihatnya akan menyangka api tidak memakan sumbu itu walaupun pada hakikatnya ia berlaku secara automatik. Malah, mereka juga turut mencipta alat menimbang emas.

Semua hasil rekaan mereka telah diabadikan dalam Kitab al-Qarsatun yang bererti timbangan dan Kitab Wasfil Alat yang bermaksud penjelasan yang boleh mengeluarkan bunyi.

Karya mereka juga telah diakui oleh ilmuwan Barat kerana beliau dan anak-anaknya telah membuat sumbangan yang besar pada zaman kegemilangan Islam.

Ilmuwan Barat juga telah menterjemahkan karya mereka, meneliti dan melakukan penambahan.
Musa juga telah menyatakan kewujudan satu tarikan bernama graviti yang menyebabkan planet di langit terikat antara satu dengan yang lain dan juga jasad jatuh ke bumi. Teori ini yang telah dikaitkan dengan nama ahli fizik Barat, Isaac Newton (1642-1727 Masihi).

Musa bin Shakir dengan gelaran Banu Musa telah dilahirkan pada 805 Hijrah di Baghdad dan meninggal dunia pada 873 Hijrah.

sumber: Utusan

No comments: