Sunday 11 December 2011

Nostalgia Kehidupan (1)

10 Disember 2011 : Berpusu-pusu sahabat, jiran, teman dan saudara mara membanjiri perkarangan LHDN, pejabat-pejabat Penghulu, Ketua Kampung dan sekolah-sekolah terpilih. Semuanya kerana kerajaan mengumumkan borang untuk BR1M akan mula diedarkan. Begitulah berkebajikannya negara ini, rakyat marhaein tidak pernah dilupakan. Walau sebelum ini bantuan persekolahan RM 100.00 bagi setiap pelajar telahpun dikeluarkan, masih belum putus bantuan yang dihulurkan, bertujuan meringankan beban. Di awal Januari 2012 kakitangan kerajaan akan diberi kenaikan gaji pula. Bersyukurlah. Kalau di negara lain belum tentu kita akan dilayan sebegini rupa. Bersuykurlah.  Jangan terjadi "bagai melepas anjing yang tersepit."

"Ya Allah, Terlalu banyak nikmat Mu yang kami terima, Terlalu sedikit kesyukuran kami. Ya Allah ampunilah kami. Jangan Kau masukkan kami ke dalam golongan hamba Mu yang kufur nikmat."

Mengimbau kenangan 30 tahun berlalu, terlalu jauh bezanya. kalau dulu pendapatan empat angka boleh dikatakan senang dan selesa tetapi kini pendapatan kurang dari RM 3000.00 diisytiharkan sebagai di bawah paras  kemiskinan. Bayangkan 20 ke 30 tahun lagi. Tidak berani nak ku bayangkan.

Semasa mula melangkah ke alam pekerjaan dipenghujung tahun 70an gaji permulaan hanya RM 205.00 sebulan. Agaknya apa lah yang dapat dibeli jika ianya adalah gaji sekarang. Bersyukurlah. Terlalu banyak perubahan. Terlalu banyak kemajuan. Kekadang bagai tak mampu untuk dikejar.

Marilah bersama kita menghisab diri. Di manakah sebenarnya kita berdiri. Di kanan atau di kiri. 

"Maka beruntunglah sesiapa yang menerima kitab suratan amalnya melalui tangan kanannya" 

renungkan.................

No comments: